Triennalen
Utställningar
Grupputställning av Josefine Östberg Olsson, Maria Mäki och Rebecca Sharp.
Tron på magi och trolldom kommer ur människans vilja att påverka sina livsvillkor. På 1600-talet hade man ofta vardagliga ritualer för att skydda hemmet, bota sjukdom eller ge god skörd – så kallad vit magi. Med tiden förändrades synen. Tron på Satan och demoner kom att vävas samman med det som tidigare ansetts harmlöst. Gränsen mellan vit magi och maleficium – svart magi – suddades ut och allt kom att ses som ett förbund med Djävulen.
Konsekvenserna av trolldomsanklagelser såg olika ut inom olika delar av samhällsväven. Alla former av vardaglig magi fördömdes av kyrkan och lagen, även om den var till för att bota. Personer som ansågs läkekunniga fick dåligt rykte. Kvinnor med finskt ursprung anklagades oproportionerligt ofta för trolldom. I domstolsprotokollen kan man se att etniska och språkliga faktorer påverkade vem som blev utpekad och hur man blev behandlad av rättssystemet.
I dag vänder sig vissa till folktro som ett sätt att stå emot etablerade maktstrukturer – och för att knyta an till en tid då människan levde närmare den besjälade naturen. På Kramfors konsthall visar Josefine Östberg Olsson, Maria Mäki och Rebecca Sharp verk som rör sig mellan magi, makt och motstånd.